Tisdagsbulle

När jag var liten hette den här bullen Tisdagsbulle. Semla var ett ord jag aldrig hört. Den åts i djup tallrik varje tisdag innan påsk, tillsammans med varm mjölk, kanel och socker. Det var gott, men det gällde att äta snabbt så inte bullen blev för blöt. Att äta semla med mjölk fungerar bara på hemlagade bullar. De måste vara lite tyngre och stabbigare än köpesemlans fluffiga bulle. Ska nog baka en sats bullar igen till helgen. Fast om jag äter dem med varm mjölk vet jag inte, för, vem vet, kanske solen värmer så pass att man kan äta den ute.

Kommentarer

  1. Sådär, med varm mjölk, åt vi också när jag var liten! Fast jag måste erkänna att det där med semlor är lite bortkastat på mig, jag tillhör nämligen skaran som petar bort mandelmassan innan jag äter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här äter kamrater som inte tål mandelmassa vaniljsemlor. Vaniljkräm istället för mandelmassa. Själv tycker jag inte de är goda, men de är ett alternativ.

      Radera
  2. Hetvägg kallas det du beskriver i de trakter jag kommer ifrån. Natten innan fettisdagen bakades och förpackades 16400 semlor på mitt jobb... Få av oss har ätit en i år...
    Kram E

    SvaraRadera

Skicka en kommentar