Viby kyrka


Många är de gånger jag åkt förbi Viby kyrka och aldrig har jag stannat, förrän nu. Kör in! skrek jag därbak i baksätet. Jag vill titta! Parkeringen fanns bredvid, vädret var vackert och äntligen fick jag se hela kyrkan, inte bara tornet. Den var, som alla kyrkor, låst, så jag fick inte tillfälle att se insidan. Fänriken Erik Hesselgren fick i alla fall se kyrkan inifrån den dagen han gifte sig den 7 mars 1706 med Botil Ahlman. Man får verkligen hoppas att vädret var bra, bröllop tidigt i mars kan innebära allt från tidig vår till praktfullt snöoväder med iskalla vindar och flera minusgrader. Gamla stenkyrkor utan element gör inte saken bättre. Men fänriken var inte en fattig man och det var inte Botils pappa heller, så de var nog varmt klädda och frös nog bara om näsan.

Kommentarer